4 kroki do zwiększenia odporności zimą

4 kroki do zwiększenia odporności zimą

4 kroki do zwiększenia odporności zimą

Nikt nie chce chorować. Nawet krótkotrwałe przeziębienie sprawia, że nie czujemy się dobrze. Co więcej, ogranicza ono naszą aktywność towarzyską i zawodową. Jak zatem uchronić się przed zimowym przeziębieniem, jednocześnie zwiększając odporność własną organizmu?

Odporność zimą – krok pierwszy: Dieta

Korzystne właściwości odpowiednio dobranej diety, są znane wszystkim i to od wielu już lat. Dlatego tak ważne jest, by zawierała ona wszystkie istotne składniki odżywcze a zwłaszcza witaminę C i żelazo. O ile pierwszy z tych składników można znaleźć zwłaszcza w owocach (głównie cytrusy) o tyle żelazo znajdziemy przede wszystkim w chudym mięsie.

Oprócz wyżej wymienionych składników diety, warto zadbać o inne produkty naturalnego pochodzenia, takie jak miód (doskonale wpływa na gardło i przełyk), czosnek (zwiększa odporność), kiszonki i wiele różnych przypraw, rzecz jasna o naturalnej etymologii.

Odporność zimą – krok drugi: Odpowiednia aktywność fizyczna

W celu uzyskania optymalnej odporności w okresie zimowym, nie wystarczy wyłącznie spożywanie kiszonek. Równie ważny jest ruch na świeżym powietrzu, a zwłaszcza długie spacery i biegi. Dobrym, choć ryzykowanym pomysłem jest hartowanie organizmu. W tym celu, najlepiej zrezygnować z kilku rodzajów zbędnej odzieży. Niemniej, jeśli masz tendencję do zapadania na różne choroby układu oddechowego, koniecznie przemyśl ten krok.

W celu uzyskania wysokiego poziomu odporności organizmu, ćwiczenia fizyczne (np. w lesie) powinno wykonywać się przez cały rok, ze szczególnym uwzględnieniem wczesnej jesieni. Ruch na świeżym powietrzu o wiele lepiej dotleni nasz organizm niż np. przesiadywanie przed telewizorem i pozwoli utrzymać układ odpornościowy w trybie ciągłej gotowości.

Odporność zimą – krok trzeci: Sen

Wzmacniając odporność zimą, należy pamiętać o odpowiedniej dawce snu. Gdy śpimy, temperatura naszego ciała jest nieco wyższa, aniżeli w ciągu dnia. Stan ten będzie więc korzystnie wpływał na poprawę możliwości naszego układu immunologicznego. Co więcej, podczas snu organizm nie skupia się na różnych zadaniach, lecz przede wszystkim na usunięciu zagrożenia, jakim jest wirus, lub bakteria.

Udowodniono, że sen nie wpływa wyłącznie na układ immunologiczny. Wręcz przeciwnie – jeśli jest odpowiednio długi i stabilny, wpłynie on na redukcję ryzyka zapadnięcia na cukrzycę i nowotwory.

Odporność zimą – krok czwarty: Relaks

Jeśli chcemy, by powyższe naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu przyniosły jakiś efekt, zadbajmy o odpowiednią dawkę relaksu. Kąpiel w wannie, słuchanie ulubionej muzyki, czy też lampka wina do kolacji, to czynniki które pozwalają nam się odprężyć, a przez to zmniejszyć obciążenie organizmu. Pamiętajmy, że np. podczas stresu, zużywamy zdecydowanie więcej witaminy C niż zwykle. Warto to uwzględnić nie tylko w codziennym planie posiłków, lecz przede wszystkim w planie dnia i czasie przeznaczonym na wypoczynek.

Podsumowując, połączenie ze sobą wszystkich czterech powyższych czynników, gwarantuje nam kompleksową ochronę przed wieloma różnymi chorobami. A jeśli już się przeziębimy, nie stosujmy od razu antybiotyku. Pozwólmy działać naszemu układowi immunologicznemu.

Podobne Wpisy