bananyBanany to tropikalne owoce charakteryzujące się wysoką zawartością cukru, dlatego też mają bardzo słodki smak. Są też odmiany pastewne, nie tak słodkie i mają mączną konsystencję, są to podstawowe produkty w wielu krajach. Istnieje w sumie około 100 odmian bananów.

Pochodzenie bananów

Banan pochodzi z Azji Południowo-Wschodniej. Woli tropikalny i subtropikalny klimat i rośnie szczególnie wokół równika. Głównymi obszarami uprawy są Brazylia i Ekwador, ale również Honduras, Kolumbia, Panama i Kostaryka są bardzo ważne dla uprawy bananów.

Sezon na banany

W tropikach zbiory trwają cały rok. Uprawa jest specjalnie kontrolowana, aby zawsze można ją było gdzieś zebrać. Skórka banana musi być cała, w przeciwnym razie miazga wyschnie. Banany można kupować lekko zielone ponieważ dojrzewają w domu.

Smak bananów

Dojrzały banan ma przyjemny słodki smak. Jeśli nadal jest lekko zielony, może zawierać lekko kwaśną nutę. Gdy tylko banan staje się lekko przejrzały, a jego kolor zmienia się w głęboką żółć i ma pierwsze brązowe plamy, miąższ staje się słodszy.

Banan w kuchni

Te owocowe są idealnymi przekąskami pomiędzy posiłkami  i podczas ruchu, zwłaszcza, że ​​można je szybko i łatwo obrać bez użycia narzędzi. Kawałki świeżego owocu są również dobre w deserach, płatkach śniadaniowych , jogurtach lub koktajlach mlecznych. Niektóre gatunki nadają się również do pieczenia i gotowania. Obrane owoce są też suszone i tym samym konserwowane.

Przechowywanie bananów

Dojrzałe owoce najlepiej przechowywać w temperaturze pokojowej lub nieco poniżej. Owoce tropikalne nie są przyzwyczajone do zimna i są na nie wrażliwe, ponieważ na skórze powstają plamy, a smak jest tracony. Banany nie powinny być przechowywane z jabłkami lub pomidorami, chyba że są to niedojrzałe banany przeznaczone do szybkiego dojrzewania.

Wartość odżywcza i lecznicza bananów

Ich skład to prawie trzy czwarte wody i jedna piąta węglowodanów. Są zatem doskonałymi dostawcami energii. Ponadto zawierają one witaminy A, B, C i E, fosfor, magnez, niacynę, żelazo, potas i kwas foliowy. Świetnie nadają się do pożywienia dla chorych, ponieważ są łatwe w trawieniu i zapewniają dużo energii. Mają również działanie odtruwające. Układ odpornościowy można wzmocnić poprzez regularne spożywanie bananów.  Serce jak i naczynia są również dodatkowo chronione.