Czy zauważyłeś rosnącą popularność mobilnej gastronomii? W polskich miastach ogromnym zainteresowaniem cieszą się obwoźne punkty umożliwiające prowadzenie sprzedaży lodów, kawy, gofrów czy innych przekąsek tego typu. Szczególnie wygodne w tym wypadku są rowery gastronomiczne, które wiążą się z niewielkimi kosztami utrzymania, a przy tym mogą wygenerować fantastyczne zyski. Sprawdź, na czym polega taki biznes i czy warto w niego zainwestować!
Czym są i jak działają rowery gastronomiczne?
Rower gastronomiczny to najczęściej po prostu trzykołowy rower cargo, umożliwiający prowadzenie sprzedaży żywności na powietrzu. Budowa tych pojazdów jest przystosowana do tego, jakie produkty mają być z nich wydawane. W tej pracy kluczowa jest lokalizacja, tak jak w przypadku standardowej gastronomii, choć tu możesz ją w dowolnym momencie zmienić. Szczególnie opłacalne jest prowadzenie sprzedaży na deptakach, pod galeriami handlowymi, pod dworcami, na festiwalach i innych imprezach plenerowych, a także pod uczelniami i dużymi biurowcami, gdzie na pewno zawsze znajdzie się wielu głodnych czy spragnionych klientów. Jeśli w Twoim mieście jest dostęp do wody, na przykład do jeziora, zastanów się, czy to nie byłaby również świetna lokalizacja podczas długich letnich popołudni.
Kluczową przewagą mobilnej gastronomii nad stacjonarną jest jej elastyczność. Rower gastronomiczny umożliwia swobodne wydawanie produktów żywnościowych, a przy tym pozwala dopasować się do zmieniających się potrzeb lokalnej społeczności. W niedzielne popołudnie możesz ustawić się na rynku, w piątkową noc zająć się prowadzeniem sprzedaży na plenerowym festiwalu. Odpadają koszty najmu lokalu, które bardzo często przyczyniają się do bankructwa wielu lokalnych restauracji. Klienci w Polsce przekonali się już kilka lat temu do mobilnej gastronomii i w tym momencie ma ona szerokie grono miłośników.
Wyposażenie roweru gastronomicznego
Każdy rower ma nieco inną konstrukcję. Mobilna gastronomia podobnie jak stacjonarna wymaga odpowiedniego zaplecza, dostosowanego do kontaktu z żywnością. Z tego powodu wiele osób decyduje się na zamówienie spersonalizowanego roweru gastronomicznego. Taką możliwość masz między innymi w firmie Foodbike, która tworzy rowery dopasowane do potrzeb danego biznesu – czy chodzi o sprzedaż lodów, ciepłych napojów, hot-dogów, street food czy innych. Na podstawie wytycznych od klienta dobiera się akcesoria, ale także wygląd zewnętrzny punktu, tak, by przyciągał spojrzenia i zachęcał do skorzystania z usług. Cena roweru jest zależna przede wszystkim od tego, jaki sprzęt jest niezbędny i jak ma prezentować się z zewnątrz cały pojazd.
Zalety rowerów gastronomicznych
Co sprawia, że rower gastronomiczny jest tak opłacalną opcją?
- Możesz sprawdzić, jak Twój biznes funkcjonuje w różnych okolicznościach i zyskujesz pełną elastyczność. Możesz zmieniać lokalizację z dnia na dzień i dostosowywać się do rytmu życia Twojego miasta. Wystarczy, że wybierzesz strategiczne miejsce, a Twój rower błyskawicznie zacznie przynosić dochody.
- Wielu klientów chętniej skorzysta z usług takiego punktu niż wejdzie do nieznanej przez siebie kawiarni czy restauracji. Mobilna gastronomia posiada istotną przewagę nad stacjonarną, że ma luźny, nieformalny charakter, który znacznie ośmiela ludzi.
- Cena zakupu takiego pojazdu jest nieporównanie niższa względem kosztów najmu i utrzymania lokalu. Tymczasem w sezonie letnim dochody mogą sięgnąć nawet 20 tysięcy złotych, jak wskazują sami właściciele rowerów.
- Mobilna gastronomia pozwala również na szybką zmianę specjalizacji. Wystarczy, że dostosujesz akcesoria do nowej wizji, by zamiast lodów sprzedawać zimą gorące zupy. Rowery gastronomiczne pozwalają na prowadzenie biznesu całorocznego, wystarczy dopasować się do potrzeb grupy docelowej. Jeśli nie chcemy pracować w okresie zimowym, możemy bezpiecznie schować rower go garażu –mobilna gastronomia pozwala przetrwać taki czas bez żadnych wydatków.
Jak widać, rowery gastronomiczne są doskonałym sposobem na postawienie pierwszych kroków w gastronomii. Próg wejścia (zarówno kwalifikacje, jak i cena pojazdu w porównaniu do lokalu) jest niski, a zyski mogą być imponujące – zwłaszcza dlatego, że Polacy uwielbiają mobilną gastronomię.