Niezbędne wyposażenie każdego sklepu – o czym pamiętać?

Niezbędne wyposażenie każdego sklepu – o czym pamiętać?

Każdy właściciel decydując się na prowadzenie sklepu stacjonarnego musi pamiętać o jego odpowiednim wyposażeniu. Klienci muszą mieć swobodny dostęp do oferowanych produktów niezależnie od branży sklepu. W takim sklepie czuje się swobodnie oraz ma możliwość porównywania towarów i dokonywania świadomego wyboru. To właśnie z tego względu klienci chętniej wybierają sklepy samoobsługowe. Wyposażenie każdego sklepu składa się z elementów stałych, wymaganych przepisami oraz tych, które trzeba systematycznie uzupełniać.

Dopasuj wnętrze sklepu do jego charakteru

Stałym wyposażeniem każdego sklepu niezależnie od jego branży są różnego rodzaju regały, półki, witryny, wieszaki. Powinny być dobrane do kategorii sklepu. Wyposażenie sklepu powinno być dobierane nie tylko pod kątem funkcjonalności, ale także wizualnego wyglądu i przekazu dla klientów.

Do sklepów ekologicznych, zielarskich oraz ze zdrową żywnością doskonale pasują regały, półki oraz kosze wykonane z materiałów naturalnych takich jak drewno, wiklina, dzięki temu klient otrzymuje spójny przekaz misji sklepu.

Materiały te nie sprawdzą się w większych sklepach spożywczych. Przede wszystkim zajmują znacznie więcej miejsca niż lekkie regały wykonane ze stali nierdzewnej oraz szkła lub pleksi. Te ostatnie pozwalają na lepsze wyeksponowanie towaru i zwiększenie sprzedaży.

Bardzo ważną sprawą jest odpowiednie oświetlenie regałów lub półek. Bez względu na porę dnia, dobre oświetlenie witryn zachęca klientów do robienia zakupów. Dobrze wyeksponowane produkty zachęcają klientów do zakupów nie tylko tych zaplanowanych, ale także dodatkowych, dokonywanych pod wpływem impulsu.Nie można też zapomnieć o estetycznych torebkach papierowych przy pieczywie i drożdżówkach. Klient chętnie kupi choćby jedną na drogę

torebki papierowe
Zdjęcie pochodzi ze strony https://radpak.eu/opakowania-papierowe/

Wyposażenie sklepu w zależności od branży

Regały i półki to niezbędne wyposażenie sklepów niezależnie od branży. Często jednak niezbędne są także elementy dodatkowego wyposażenia. W sklepach spożywczych są to lady chłodnicze różnych rozmiarów. W każdej z nich mogą być przechowywane produkty określonej kategorii. Odrębne lady chłodnicze do przechowywania lodów, mrożonek warzywnych i owocowych oraz zupełnie odrębne lady dla przetworów mięsnych. Odrębne witryny chłodnicze powinny być także do przechowywania przetworów nabiałowych oraz napojów. To wymogi Sanepidu, które sklep musi przestrzegać, jeżeli nie chce narazić się na wysokie kary.

Znacznie mniejsze wymagania dotyczą sklepów oferujących odzież, obuwie lub inne artykuły przemysłowe. W tym przypadku podstawowe wyposażenie sklepów stanowią odpowiednio dobrane półki i regały. Dodatkowo wystarczą stojaki z wieszakami, przebieralnia, pufy i podnóżki do mierzenia butów oraz oczywiście lustra.

Wyposażenie dodatkowe

Niezależnie od branży, w każdym sklepie musi być kasa fiskalna zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym. W małych sklepach wystarczą najprostsze modele, natomiast w dużych sklepach warto zainwestować w modele bardziej zaawansowane. Pozwalają one na zarejestrowanie wszystkich oferowanych towarów, co później przełoży się na sprawniejszą obsługę klientów, a wiadomo że nie lubią stać w kolejkach.

Sklepy, które oferują towar na wagę muszą być wyposażone w wagi elektroniczne posiadające legalizację i aktualny przegląd. Wybór wag jest równie duży, jak kas fiskalnych. Niektóre z nich mają wbudowane drukarki, dzięki temu możliwy jest wydruk nalepek z wagą towaru, ceną za kg i wartością. W sklepach samoobsługowych sprawdzą się wagi sklepowe sprzężone z kasą fiskalną, to znacznie usprawni pracę pracownikom.

W przypadku kas fiskalnych i wag elektronicznych właściciel sklepu musi przestrzegać obowiązkowych terminów przeglądów.

Istotnym elementem wyposażenia w sklepie jest terminal płatniczy. Co prawda nie jest ono obowiązkowe, ale coraz większa liczba klientów preferuje korzystanie z karty płatniczej. Dla sprzedawców też jest to duże ułatwienie, ponieważ nie muszą ciągle pamiętać o odpowiednim zapasie drobnych banknotów i bilonu w kasie.

Każdy sklep ma obowiązek metkować wszystkie produkty znajdujące się w ofercie , nie wystarczy cena wystawiona na półce. Na każdym pudełku, słoiku, na każdej butelce i torebce musi być przyklejona cena jednostkowa. Najlepiej służy do tego metkownica, która znacznie skraca czas oznakowania towarów.

Torby papierowe

Tych każdy sklep zużywa najwięcej i nie może ich zabraknąć. Na dodatek muszą być bardzo zróżnicowane, zwłaszcza w sklepach spożywczych. Pod dostatkiem musi być papier do pakowania produktów krojonych (wędliny, sery), cieniutkie reklamówki do pakowania warzyw, torebki papierowe na pieczywo. Przy stanowiskach kasjerskich muszą być opakowania zbiorcze na zakupy. Powinny być one dostępne w różnych rozmiarach, tak by klient mógł dobrać wielkość w zależności od ilości zakupów.

W sprzedaży jest coraz więcej toreb wykonanych z materiałów ekologicznych, np. tkaniny, papieru. To właśnie sklepowe torby papierowe cieszą się coraz większą popularnością. Klienci cenią je za elegancki wygląd, wytrzymałość oraz możliwość wielokrotnego wykorzystania. Dla właścicieli sklepów to doskonały sposób na reklamę i budowanie wizerunku sklepu przyjaznego środowisku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *