Letnia dieta na piękną opaleniznę

Letnia dieta na piękną opaleniznę

Letnia dieta na piękną opaleniznę

Gładka i opalona skóra uznawana jest obecnie za oznakę zdrowia i dbałości o siebie, a nic tak nie sprzyja opaleniźnie jak piękna letnia pogoda i duże ilości słońca. Należy jednak uważać, gdyż to co nadaje piękny odcień naszej karnacji, może jednocześnie szkodzić.

Promienie UV sprawiają, że skóra starzeje się dużo szybciej, więc ostatecznie możemy uzyskać efekt zupełnie odwrotny od zamierzonego, a nasza skóra może stać się wysuszona i pełna zmarszczek. Jak więc zadbać o nią za pomocą diety?

Składniki odżywcze ułatwiające opalanie

Interesujące nas składniki odżywcze znajdziemy przede wszystkim w owocach i warzywach. Sprawdźmy co najlepiej pomoże naszej skórze.

  • Flawonoidy – Działają jako filtr przeciwsłoneczny, chronią naszą skórę przed szkodliwym działaniem promieni UV. Ich głównym źródłem są: warzywa (kapusta, seler, pomidory, papryka, brokuły, cebula), owoce (cytrusy, winogrona, jabłka, jagody, truskawki), kakao, herbata
  • Karotenoidy (likopen, beta-karoten,luteina) – Służą do podtrzymywania opalenizny i działają ochronnie na skórę, zapewniając jej promienny wygląd.Beta-karoten dodatkowo przyspiesza opalanie i pozwala na uzyskanie jednolitego koloru skóry bez plam. Karotenoidy znajdziemy  w świeżych owocach i warzywach takich jak: pomidory, marchew, szpinak, jarmuż, pietruszka, borówki.
  • Witamina A – Działa ochronnie na komórki skóry. Dzięki niej regenerują się one znacznie szybciej. Jest to bardzo mocny antyoksydant, niwelujący szkodliwe działanie wolnych rodników. Znajdziemy ją głównie w marchwi, papryce, jajkach i wątróbce.
  • Witamina C – Bardzo mocny antyoksydant. Chroni skórę przed przyspieszonymi procesami starzenia wywołanymi opalaniem. Jest niezbędnym składnikiem w procesie syntezy kolagenu, który zapewnia skórze jędrność i elastyczność. Poprawia także stan naczynek krwionośnych i poprawia koloryt skóry. Znaleźć ją można w większości owoców i warzyw, przede wszystkim w: papryce, jarmużu, brokułach, porzeczkach, cytrusach, kiwi.
  • Witamin E – Podobnie jak wyżej wymienione witaminy, wit. E chroni komórki skóry przed stresem oksydacyjnym. Zmniejsza zaczerwienienie skóry, chroni ją przed wysuszeniem i powstaniem stanu zapalnego. Znajdziemy ją w olejach roślinnych, pestkach warzyw, orzechach, papryce i szpinaku
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) – Nawilża skórę, łagodzi podrażnienia i przyspiesza gojenie oparzeń słonecznych. Znajdziemy ją głównie w mięsie, rybach, jajach i produktach pełnoziarnistych.
  • Selen – Wspomaga procesy regeneracyjne naskórka, poprawia kondycję skóry. Znaleźć go można w orzechach, ogórkach, kapuście, cebuli, warzywach strączkowych i produktach zbożowych.

Utrzymanie opalenizny

W celu utrzymania opalenizny przez dłuższy czas, szczególnie przydatne będą witamina A i E oraz selen. Znajdziemy je, wraz z źródłem występowania, w powyższej rozpisce.

Zdrowa opalenizna

Warto pamiętać, że zdrowa opalenizna nie zależy tylko od diety. Koniecznym jest także stosowanie w trakcie opalania kremu z filtrem UV, a także zadbanie o prawidłowe nawodnienie. Nie należy też przesiadywać na słońcu długimi godzinami. Co 30-60 minut należy robić sobie przerwę. Nie powinno się także opalać w godzinach najwyższego nasłonecznienia, gdyż łatwo wtedy o oparzenia. I, jak zostało wspomniane wyżej, nie wolno zapominać o odpowiedniej diecie, bogatej w warzywa i owoce, gdyż od niej w głównej mierze zależy jakość naszej opalenizny.

Podobne Wpisy