Kawa czy herbata?

Kawa czy herbata?

Kawa czy herbata?

Za oknem typowo jesienna pogoda. Temperatura znacznie spadła, wieje wiatr i ciągle pada. Chodź zdarzają się też ładniejsze dni, kiedy możemy wyjść na spacer i cieszyć się polską złotą jesienią. Jak tu poprawić sobie humor? Oczywiście kawą lub herbatą. Poza wodą to najczęściej spożywane napoje wśród polaków. Większość z nas nie wyobraża sobie rozpoczęcia poranka od aromatycznej herbaty lub świeżo zmielonej i zaparzonej kawy.

Kawa czy herbata?

 

Herbata

Odmian herbat jest bardzo dużo. Wśród najczęściej pijanych wyróżniamy następujące: herbata czarna, zielona, biała, pu-erh (czerwona), ulung (niebieska), aromatyzowana i prasowana.Przyjęło się, że sposób parzenia herbaty jest banalny i nic w tym trudnego. Otóż nic bardziej mylnego. Aby poprawnie zaparzyć herbatę i wydobyć z niej cały aromat i smak należy pamietać o kilku zasadach:



    • gatunek herbaty: najlepsza jest liściasta
    • woda: najlepsza woda to taka, która jest przefiltrowana i bogata w tlen
    • sposób parzenia: odpowiedni rodzaj czajnika ( najlepsze czajniczki okrągłe i pękate – liście herbaty swobodnie rozwijają się podczas zaparzania ), czas parzenia i oczywiście proporcje herbaty

Czas parzenia herbaty:

Kiedy już zaparzymy odpowiednio swoją ulubioną herbatę, możemy poszaleć i wzbogacić ją o dodatki. To zależy już tylko od wyobraźni i oczywiście od naszych kubków smakowych. Bazą dla naszych gorących drinków są najczęściej: herbata, przyprawy i alkohol. Oto kilka przepisów na hot drinki:

Zielona herbata z rumem i miętą

Składniki:

  • herbata zielona – 2 gramy herbaty zielonej herbaty zaparzonej w 120 ml wrzątku
  • rum – 40 ml rumu Bacardi Bianco
  • sok z limonki – 20 ml soku wyciśniętego z limonki
  • mięta – 4 gałązki mięty
  • cukier trzcinowy – 2-3 gramy

Przygotowanie:

Składniki koktajlu połączyć, serwować w kieliszku koktajlowym ozdobione miętą.

Grzaniec herbaciany

Składniki:

  • czarna herbata – 1,5 szklanki czarnej herbaty
  • sok żurawinowy – 0,5 szklanki
  • pomarańcz – gruby plaster pomarańczy
  • goździki – 4 sztuki
  • gałki muszkatołowej – szczypta mielonej gałki muszkatołowej
  • kardamon – szczypta
  •  imbiru – szczypta
  • konfitura – 2 łyżeczki ulubionej konfitury

Przygotowanie:

Zaparzyć herbatę według przepisu na opakowaniu. Napar z herbaty należy wlać do naczynia, dodać sok i pozostałe składniki, oprócz konfitury. Wszystko podgrzać na wolnym ogniu około 10 minut, nie dopuszczając do zagotowania. Następnie przelać do szklanek i dodać konfiturę. Świetnie nadają się np. pomarańczowe czy morelowe.

Biała herbata z miodem i lawendą

Składniki:

  • biała herbata – zaparzony kubek białej herbaty
  • lawenda – szczypta suszonej lawendy ( zbyt duża ilość lawendy może zdominować smak naszego hot drinka )
  • miód – porcja miodu pitnego

Przygotowanie:

Zaparzyć herbatę według przepisu na opakowaniu. Dodać szczyptę suszonej lawendy. Gdy herbata trochę ostygnie ( około 60 °C) dolać porcję miodu pitnego.

Herbata z miodem, imbirem i cytryną

Składniki:

  • biała herbata – zaparzony kubek białej herbaty
  • imbir – 3 plastry imbiru
  • miód – według uznania
  • sok z cytryny – 20 ml

Przygotowanie:

Zaparzyć herbatę według przepisu na opakowaniu z dodatkiem imbiru. Dodać resztę składników i wymieszać.

Herbata z pomarańczą, żurawiną i goździkami

Składniki:

  • herbata liściasta – łyżeczka czarnej liściastej herbaty
  • pomarańcza -2 plastry pomarańczy
  • żurawina – łyżka suszonych owoców żurawiny
  • goździki – kilka goździków (według uznania)
  • cynamon – szczypta
  • miód lub cukier do smaku (według uznania)

Przygotowanie:

Zaparzyć herbatę według przepisu z dodatkiem goździków i żurawiny. Po zaparzeniu dodać plastry pomarańczy i cynamon, następnie dosłodzić miodem lub cukrem do smaku.

Plusy picia herbaty*:

  • wspomaga odchudzanie
  • pozytywnie wpływa na serce
  • wykazuje działanie przeciwnowotworowe
  • wspomaga pracę wątroby i śledziony
  • działa bakteriostatycznie, bakteriobójczo i przeciwzapalnie
  • jest bogata także w niektóre witaminy: A, B1, B2, C, E i K
  • ponadto zielona herbata zawiera niebiałkowy aminokwas L-teaninę, który wykazuje działanie uspokajające, zmniejszające stres i niepokój oraz stabilizujące nastrój osób pijących zieloną herbatę

Minusy picia herbaty*:

  • ma wysoką zawartością szkodliwego fluoru
  • zawarta w herbacie kofeina blokuje i osłabia pamięć, zwiększa uczucie niepokoju i lęku

Kawa czy herbata?

 

Kawa

Kawa jest serwowana na różne sposoby. Najpopularniejsze z nich to: espresso, cappuccino, caffè latte, espresso macchiato. Kiedy nie mamy ochoty wychodzić z domu, dobra kawę możemy przygotować sami w domowych warunkach, nawet jeśli nie posiadamy ekspresu ciśnieniowego lub przelewowego ( takie sprzęty nie należą do najtańszych ). Oczywiście, aby była ona doskonała musimy przestrzegać paru podstawowych zasad:

  • ziarna kawowe przechowujmy szczelnie zamknięte w zimnym miejscu
  • kawę mielimy bezpośrednio przed zaparzaniem
  • używamy czystej, zimnej wody; jeśli jest to woda z kranu, należy pozwolić jej spływać przez kilka sekund. Nie gotujmy wody zbyt długo i nie lejmy wrzątku wprost na kawę
  • pijemy wyłącznie kawę świeżo zaparzoną
  • wyparzamy filiżanki
Aby urozmaicić domową kawę możemy, tak jak w przypadku herbaty wzbogacić ją o dodatki. Klasykami są bita śmietana lub różnego rodzaju posypki, które z łatwościom możemy kupić w sklepie. Również przyprawy korzenne świetnie nadają się do przepisów kawowych. Polecane są zwłaszcza imbir lub cynamon, a także chili. Kawa doskonale komponuje się też z alkoholem czy syropem smakowym. Przepisy na kawę z dodatkami:

Kawa z miodem i cynamonem

Składniki:

  • kawa – gorąca kawa
  • mleko – ciepłe (spienione) mleko
  • cynamon – 1 łyżeczka
  • miód – 2 łyżki

Przygotowanie:

 Na spód szklanki do latte wlej dwie łyżki miodu. Następnie zasyp miód łyżeczką cynamonu i delikatnie zalej kawą ( 3/4 poziomu szklanki). Powoli dodaj ciepłe mleko. Jeżeli jest spienione, możesz też posypać cynamonem mleczną piankę. Przez ścianki szklanki będzie widać idealnie oddzielone warstwy: złocistą, brązową, beżową i białą.

Stratochino

Składniki:

  • espresso – 1
  • cukier – 1 łyżeczka
  • śmietana – 2 łyżeczki
  • whisky – 4 łyżki

Przygotowanie: 

Cukier przesmażyć, zrobić karmel, zalać whisky, wymieszać, przelać do filiżanki i zalać gorącą espresso. Udekorować bitą śmietaną.


Kawa z imbirem

Składniki:

  • kawa – 2 filiżanki kawy
  • miód – 2 łyżeczki
  • imbir – 2-3 szczypty
  • mleko lub bita śmietana

Przygotowanie: 

Miód utrzeć z imbirem i zalać kawą. Podawać z bitą śmietaną lub ubitym mlekiem.

Cappuccino orzechowe

Składniki:

  • sos orzechowy – 30 ml
  • espresso – pojedyncze
  • mleko – spienione mleko

Przygotowanie: 

Do filiżanki (pojemność około 200 ml) wlej sos orzechowy. Dodaj zaparzone gorące espresso lub kawę. Filiżankę uzupełnij spienionym mlekiem.

Mocha

Składniki:

  • espresso – 30 ml
  • cukier – 4 łyżeczki
  •  kakao – 2 łyżeczki
  • mleko – 2/3 szklanki mleka
  • cukier waniliowy – 1 łyżeczka
  • bita śmietana i cynamon (do dekoracji)

Przygotowanie: 

Do garnka wlej mleko, podgrzej a następnie dodaj cukier, cukier waniliowy oraz kakao. Gotuj około 15-18 minut, do momentu powstania konsystencji syropu. W międzyczasie zaparz mocną kawę espresso. Do filiżanki wlej przygotowany syrop, następnie kawę i udekoruj bitą śmietaną i cynamonem.

Plusy picia kawy*:

  • polepsza pamięć krótkotrwałą i i zdolności poznawcze
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na marskość wątroby
  • dotlenia organizm, przez co ułatwia koncentrację, a także pozytywnie wpływa na krążenie i układ trawienny
  • przyśpiesza metabolizm
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia u mężczyzn kamicy żółciowej
  • przyczynia się do zmniejszenia zachorowalności na nowotwory pęcherza wśród palaczy
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Parkinsona
  • nawet do 50% zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita i wątroby
  • zwiększa efektywność środków przeciwbólowych
  • jest głównym przeciwutleniaczem w diecie osób spożywających niewiele owoców i warzyw.

Minusy picia kawy*:

  • zawarta w kawie kofeina osłabia pamięć, zwiększa uczucie niepokoju i lęku oraz powoduje uzależnienie fizyczne
  • ze względu na swoje właściwości pobudzające u większości ludzi utrudnia zasypianie (u nielicznych występuje efekt przeciwny)
  • spożycie dużej ilości kawy przez kobietę w ciąży może zwiększać prawdopodobieństwo martwego urodzenia. W związku z tym zalecane jest, by kobiety w ciąży piły maksymalnie dwie filiżanki kawy dziennie
  • Gotowana kawa może w dużym stopniu wpływać na podniesienie poziomu cholesterolu
  • Kawa może zwiększać prawdopodobieństwa ataku serca u osób o wolniejszym metabolizmie
.

Zaleca się spożywanie do 500 mg kofeiny dziennie, co przekłada się na około 4 filiżanki kawy. Przyjmuje się, że kawa w tej ilości nie tylko nie jest szkodliwa, ale może nawet pozytywnie wpływać na organizm człowieka.

Co Polacy piją częściej? Kawę czy herbatę? Zdania są podzielone, a z roku na rok statystyki ulegają zmianie. A Wy co pijecie? Podzielcie się z nami i innymi w komentarzach swoimi spostrzeżeniami na temat tych napojów.

*Plusy i minusy picia herbaty i kawy – źródło Wikipedia.

Podobne Wpisy