Spacerując po największych miastach świata w poszukiwaniu kawy, miliony ludzi instynktownie myśli o sieci kawiarni Starbucks. Dzięki ponad 40-letniej historii amerykańska firma stała się ikoną miejską. Ale czy kawiarnie Starbucks należą do tradycyjnego modelu biznesu franczyzowego?
Trochę historii Starbucks
Narodziny najsłynniejszej sieci kawiarni na naszej planecie miały miejsce na początku lat siedemdziesiątych. To było w 1971 r., Kiedy Jerry Baldwin, Gordon Bowker i Zev Siegl otworzyli pierwszy i jedyny lokal Starbucks, który istniał w Seattle, w Stanach Zjednoczonych , w słynnym Pike Place Marketplace. Wraz ze sprzedażą kawy jako głównej drogi handlowej, oferowali również różne specjały z herbaty i przypraw. Nazwa Starbucks pochodzi z powieści „Moby Dick”, przywodząc na myśl romantycznych żeglarzy i pierwszych handlarzy kawą. Logo, podwójna syrena z mitologii greckiej, jest dzisiaj miejską ikoną na głównych ulicach miast świata.
Starbucks ma ponad 23 000 kawiarni w ponad 70 różnych krajach , co sprawia, że jest to jedną z najbardziej znanych i największych kawiarni na świecie. Ten nadmierny sukces zaczął się kształtować w 1982 roku wraz z przybyciem Howarda Schultza na stanowisko kierownika działu i marketingu i ostatecznie właściciela firmy. Z miłości do włoskiego modelu i tradycji picia kawy Schultz zaproponował zastosowanie tej formuły na rynku amerykańskim. Sukces umożliwił kolonizację międzynarodowych rynków, które wciąż się rozwijają o nowe stoiska każdego roku.
Model Starbucks
W Polsce mamy 57 lokali Starbucks m.in w Warszawie, Gdyni, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Gdańsku, Łodzi i Krakowie. Starbucks można zdefiniować jako osobny model biznesowy ale nie jest to franczyza. Sieć punktów z kawą nie jest firmą, do której można nabyć licencje oferowaną jak w przypadku innych firmy w sektorze franchisingu. Powodem takiej sytuacji m.in jest istnienie pośrednika, którym w przypadku Polski jest AmRest Coffee Sp. z o.o. Na stronie amrest.eu możemy znaleźć stosowne oświadczenie firmy.
AmRest nie jest właścicielem marek: KFC, Pizza Hut, Burger King oraz Starbucks i nie sprzedaje licencji w zakresie prowadzenia tych restauracji innym podmiotom.
Współpraca na zasadzie franczyzy z naszą Spółką w przypadku tych marek (z wyjątkiem Restauracji Pizza Hut typu Express oraz Delivery) nie jest możliwa.AmRest jest operatorem marek KFC oraz Pizza Hut w ramach umowy franczyzowej z firmą Yum!
Restauracje Burger King także funkcjonują na zasadzie franczyzy, na podstawie umowy z Burger King Europe GmbH.
Kawiarnie Starbucks w Polsce, Czechach i na Węgrzech otwierane są przez spółki joint venture AmRest Coffee (82% AmRest i 18% Starbucks) posiadające prawa i licencje do rozwoju i prowadzenia kawiarni Starbucks w tych krajach. Restauracje Starbucks w Rumunii i Bułgarii (przejęte przez Spółkę od Marinopoulos Coffee SEE B.V. w czerwcu 2015 roku), w Niemczech (przejęte od Starbucks Coffee EMEA B.V. w maju 2016 roku) oraz na Słowacji prowadzone są na zasadzie franczyzy.
źródło: amrest.eu/pl/wspolpraca/franczyza
Jestem zachwycona wystrojem w tej kawiarni! aktualnie trwa moda na meble kawiarniane w stylu industrialnym, myślę, że Starbucks miał w tym swój duży udział.